Provocat fiind de un prieten sa-mi spun parerea vizavi de cartea Rascumpararea Memoriei, indraznesc sa fac si eu cateva observatii personale, la care alatur rugaciunea ca Dumnezeu sa ne dea puterea si intelepciunea de a nu ne lasa furati de patima dispretului si a batjocorii fata de niste oameni care dincolo de orice, merita totusi respectul nostru, doar si pentru faptul ca noi cei de astazi n-am fost pusi niciodata in circumstantele in care ei au fost pusi, ca sa dovedim astfel ca stim sa rezistam.

Iata observatiile mele:

1. Cartea Rascumpararea Memoriei are ca obiect de analiza aspecte legate de metodele securitatii de a controla biserica si faptul că liderii nostri din aceea vreme n-au fost capabili să reziste presiunilor, acceptand compromisuri. Privind spre istoria bisericii cu această lupă, vezi niste lideri slabi, fără coloană vertebrala si fără spirit de jertfă. Ori viata si slujirea acestori lideri, cum ar fi Bradin, Bochianu, si ceilalti descrisi in carte, nu se defineste doar prin aspectele negative descrise de niste documente din arhiva securitatii. Si apoi oricată obiectivitate si lipsă de patimă am pretinde ca avem in abordarea unor astfel de informatii, ramane subiectivismul nostru de care nu scăpăm orice-am face.

2. Ce pot eu să fac in fata unor asemenea dezvăluiri, fie ele si adevărate?

– Să mă smeresc si să plâng, recunoscăndu-mi firea mea coruptă (si nu a altora!), să mă gandesc la cât de slab am fost eu si de vulnerabil in fata unor provocări incomparabil mai mici.

– Să inteleg că asa cum eu tanjesc dupa iubire si acceptare neconditionată, si eroii nostri dezbrăcati acum de gloria lor, au nevoie de iubirea mea pur si simplu … fara sa pretind ca i-am cântărit corect; doar Dumnezeu face o cântăreală dreaptă.

– să nu judec incapacitatea lor de a se mărturisi public … măcar ca le-ar fi sau le-ar fi fost de folos. Chiar daca neputinta asta e o slabiciune, nu pot sa-i ajut obligandu-i s-o facă. Poate mai multă iubire din partea mea, si a noastră a tuturor, le-ar fi dat curajul necesar.

3. In concluzie, eu cred ca Răscumpărarea Memoriei este o mare piatră de incercare pt maturitatea dragostei noastre, dar care, la cei mai multi mă tem ca le va rupe gâtul. In loc sa ne facem mai uniti si mai intelepti, cartea aceasta ne da „sansa” sa ne dezbinăm, sa cadem zdrobiti de orgoliile noastre ieftine. Doamne pazeste-ne!

